"Kiezen voor Kwetsbaarheid"

De angst voor kwetsbaarheid is groot. Kwetsbaarheid wordt vaak gezien als een zwakte, een gebrek, een onzekerheid. Of het nou een kwetsbaarheid is van een functionerend systeem, of een kwetsbaarheid van jou als persoon: iedereen heeft met kwetsbaarheid te maken. Doordat kwetsbaarheid negatieve associaties oproept, wordt het vaak onderdrukt. Het risico van falen, door de mand vallen is aanwezig. Overheden, het bedrijfsleven, en de mens als individu – zelden zullen zij bewust kiezen voor kwetsbaarheid. Maar hoe beïnvloedt kwetsbaarheid het handelen en de keuzes die zij maken?

Instituties die de samenleving zouden moeten beschermen en sterk maken, blijken kwetsbaarheden te kennen. IT-systemen worden dagelijks aangevallen, waardoor je hoogstpersoonlijke gegevens toegankelijker zijn voor iedereen. De rechterlijke macht ligt onder vuur en journalistiek en media verliezen hun geloofwaardigheid. Waar de gekozen democratische en economische systemen onverslaanbaar leken, wordt de vraag steeds groter hoe weerbaar ze zijn.

Wat vaak wordt vergeten is dat het erkennen en benutten van het kwetsbare juist waardevol kan zijn, vooral in onze snel ontwikkelende wereld. Kwetsbaarheden bieden de mogelijkheid tot verandering. Dient men kwetsbaarheden daarom aan het licht te brengen in plaats van te verbergen? Kun je succesvol innoveren zonder oog te hebben voor de kwetsbare aspecten van de ontwikkeling van mens, cultuur en natuur? Hoe kunnen ontwikkeling en groei duurzaam zijn, als het kwetsbare wordt vergeten of onderdrukt?

Dit jaar kiest de Veerstichting voor kwetsbaarheid. Gemotiveerde studenten, invloedrijke denkers en zogeheten ‘vormgevers van de maatschappij’ zullen samenkomen om de discussie aan te gaan over kwetsbaarheid. Welke rol speelt kwetsbaarheid bij het maken van keuzes door bedrijven, politici, maatschappelijke instellingen en de mens – als individu en als lid van de maatschappij?

Bestuur:
Rens Buskop - voorzitter