Thema 2022

"VAST IN VERSNELLING?"

Leven in een tijd zonder tijdsbesef

In de tijd waarin we leven lijken we ons besef van tijd kwijt te zijn geraakt. Onzekerheden over de indeling van ons leven en de duur van het voortbestaan van onze wereld nemen de overhand. Wanneer moet je afstuderen en beginnen met werken? Hoe lang kan je nog beschermd tegen overstromingen in Nederland blijven wonen? Welke effecten gaan nationale conflicten hebben op een versneld geglobaliseerde wereld? De tijd gaat vooruit en de snelheid hierin ook. Maar is versnelling hetzelfde als vooruitgang? Zitten we vast in versnelling?

Versnelling kan ontzettend bevorderend zijn voor de maatschappij. Door de focus op versnelling zijn technologische en innovatieve ontwikkelingen nog nooit zo spoedig gegaan. De ontwikkeling van het corona vaccin is een verrassend versneld proces geweest. Daarnaast kon de mens nog nooit zo snel van de ene plek naar de andere komen, door de efficiënte infrastructuur en snelle vervoersmiddelen, zoals de veelbelovende hyperloop die in ontwikkeling is. Zorgen deze versnelde innovaties voor een veel efficiëntere en daardoor verder ontwikkelde maatschappij?

Aan de andere kant, is versnelling wel altijd gunstig? Gaat versnelling soms niet ten koste van de kwaliteit van onze innovatieprocessen? Zorgt de versnelling van de economische groei ook voor het versnellen van economische en sociale polarisatie? Op individueel niveau heeft de focus op versnelling kwellende effecten op de mentale gezondheid van bijvoorbeeld studenten en young professionals. En zien we nu door de oorlog in Oekraïne de bezwaarlijke effecten van een samenleving waarin alle landen met elkaar verweven zijn? Gaan we veel te snel?

We kunnen er ook bewust voor kiezen om vast te staan. Om dit te zien als stilstaan, de tijd te nemen om om je heen te kijken, te reflecteren en te bezinnen. Door vast te staan kunnen we meer aandacht besteden aan het verleden en het heden waardoor er beter naar de toekomst kan worden gekeken, zoals er bij de Black Lives Matter beweging gebeurd. Maar wanneer moet je dan vast staan? En kunnen we elementen zoals kunst en cultuur hierin gebruiken, omdat dit ons wellicht stimuleert om te kijken naar wat van belang is en om de wereld met een nieuw perspectief te bekijken? Kan vaststaan ons helpen met het stellen van een prioriteit?

Poster

Is anderzijds vast staan wel altijd een keuze? Kan het een belemmering zijn? Terwijl de samenleving op bepaalde fronten aan ons voorbij snelt, kunnen we op andere domeinen vast zitten. Zitten we vast in processen waar het juist nu cruciaal is om versnelling toe te passen, zoals de bestrijding van de klimaatcrisis? Soms lijken we niet alleen vast te zitten, maar ook door de geschiedenis te worden ingehaald. Genocides en onrechtmatige invasies hebben we tegen verwachtingen in niet achter ons gelaten. Zitten we vast in vertraging?

Zitten we vast in onze eigen waarheid? Zoeken we nog genoeg naar nieuwe perspectieven om die van onszelf te verbreden, of hebben we daar geen tijd meer voor? Zitten we vast in vertraging?

Waar is ons besef van tijd? Zitten we vast in versnelling? Of is dit bij sommige aspecten van de maatschappij nu juist cruciaal? Wanneer is versnelling iets om aan te moedigen en wanneer is het beter om even vast te staan en te kijken naar je huidige positie die haar wortels in het verleden vindt?

Op het symposium dat dit jaar plaats gaat vinden op 23 en 24 juni, gaan we met verschillende generaties in gesprek over het thema ‘Vast in Versnelling?’. Samen gaan we dit aan de hand van verrassende sprekers, verbijsterende performances en gedreven deelnemers behandelen en beleven. Is versnelling soms nodig? Of is het belangrijk om ritueel gewijs bij alles even vast te staan? U gaat het bespreken, ervaren, zien en voelen op het 43e symposium van de Veerstichting.

Cypriaan Sueur - Voorzitter
Sophia Grotz - Penningmeester