43e Veerstichting Symposium: "Vast in Versnelling?"

Dag 1: donderdag 23 juni

13:00 - Start Veertafels

Op 50 locaties in en rondom Leiden zullen groepen tegelijkertijd een afwisselend programma volgen met werkgroepen en sprekers inclusief hapje en drankje.

16:00 - Richting Pieterskerk

17:00 - Opening Pieterskerk

Joke Hermsen
Diner
Performance

22:00 - Einde

Dag 2: vrijdag 24 juni

09:00 - Ontbijt Pieterskerk

09:30 - Opening

Op de vrijdag komen onder andere:
Generaal Onno Eichelsheim
Studentspreker
Yoran Vroom
Daniel Kahneman
Verrassings Performance

18:00 - Einde

* Een symposiumkaart voor zowel studenten als vormgevers is exclusief overnachting.
** Een symposiumkaart voor zowel studenten als vormgevers is inclusief diner op donderdag en ontbijt, lunch en borrel op vrijdag.

Sprekers

Eveline van Rijswijk

Dagvoorzitter

Eveline van Rijswijk

Eveline van Rijswijk (1988) is presentator, theatermaker, columnist, wetenschapscommunicator en politiek historicus. Eveline studeerde politicologie, geschiedenis en filosofie aan de Universiteit Leiden en studeerde ook een semester in Berlijn en in Jeruzalem. Na haar studie werkte ze o.a. bij het Rijksmuseum en het Anne Frank Huis. Als hoofdredacteur en presentator bij het online- & tv- programma “Universiteit van Nederland” maakte ze honderden video’s met wetenschappers uit allerlei vakgebieden. In het najaar van 2018 debuteerde Eveline van Rijswijk als theatermaker met de politieke onewomanshow “De Première”, over 100 jaar vrouwen in de Nederlandse politiek en de vraag waar de eerste vrouwelijke premier blijft. Je kunt haar ook kennen van haar deelname aan het tv-programma De Slimste Mens. Ze schopte het in de zomer van 2019 namelijk tot de finaleweek. Sinds het najaar van 2021 heeft Eveline van Rijswijk wekelijks een taalcolumn op NPORadio1 bij het programma “Spraakmakers”.

Als oud-deelnemer van het Veerstichtingsymposium vindt Eveline van Rijswijk het een eer om het symposium nu zelf te presenteren:
“Het Veerstichtingsymposium heeft op mij als student veel indruk gemaakt. Ik durf zelfs te beweren dat de gesprekken, ontmoetingen en optredens tijdens het symposium ervoor gezorgd hebben dat ik gekozen heb voor een bestaan waarbij ik altijd het gesprek aanga over belangrijke maatschappelijke kwesties. Het thema “Vast in Versnelling” spreekt mij in het bijzonder aan, omdat ik mij als historicus en theatermaker graag bezighoud met de vraag hoe we de tijd waarin we leven beleven én hoe we omgaan met verandering. Ik kijk er ontzettend naar uit om er samen met alle deelnemers een onvergetelijk symposium van te maken!”

Daniel Kahneman

Daniel Kahneman is een hoogstaande psycholoog die veel baanbrekend onderzoek heeft gedaan op het gebied van economie en psychologie. Hij heeft een nobelprijs voor de economie gewonnen in 2002 en de bestseller ‘Thinking, Fast and Slow’ (vertaald: Ons feilbare denken) geschreven. Dit boek beschrijft hoe onze twee denksystemen - intuïtie en ratio - onze beslissingen sterk beïnvloeden.

Hoe groot is het effect van het altijd snel willen handelen op de kwaliteit van onze beslissingen? Is onze maatschappij zo gebouwd dat we worden aangestuurd om systeem één (intuïtie) meer te gebruiken dan systeem twee (ratio)? Hoe zou de wereld eruit zien als we zouden aanleren om alleen nog maar langzaam en rationeel na te denken?

Themaevent
Generaal Eichelsheim

Onno Eichelsheim is de Commandant der Strijdkrachten van de Nederlandse Krijgsmacht in de rang van generaal. De Commandant der Strijdkrachten is verantwoordelijk voor de planning en uitvoering van militaire operaties. Hij geeft leiding aan de krijgsmacht, is verantwoordelijk voor haar gereedstelling en informeert en adviseert de minister hierover.

In de afgelopen maanden is de wereld in een ontzettend gevaarlijke versnelling terecht gekomen. De oorlog in Oekraïne vraagt ons om op een andere manier naar internationale relaties en nationaal beleid te kijken. Hoe gaat de Nederlandse defensie met deze versnelde verandering om? Waar decennia geleden duizenden mensen nodig waren om enkele meters van een gebied te winnen, kan nu één iemand met een druk op de knop duizenden mensen omleggen. Oorlogvoering is aan het digitaliseren in een hoog tempo. Wij leven in een samenleving die het meest verbonden is met het internet, door snelle digitalisering. Zijn we hierdoor nu extra kwetsbaar? Hebben we door de versnelde digitalisering onszelf een makkelijk doelwit gemaakt op het gebied van cyberwar? Hoe ver zal Poetin gaan op dit gebied?

Oluyemi Adetiba-Orija

Oluyemi Adetiba-Orija is een Nigeriaanse advocaat, die samen met een groep andere vrouwelijke advocaten pro bono zaken doet voor arme mensen die vast zitten in de Nigeriaanse gevangenis. 70% van de mensen die daar vast zitten wachten nog op hun zaak. Veel mensen zitten onterecht (veel te lang) vast en de situatie in de gevangenis is onmenselijk, doordat de capaciteit groots wordt overschreden.

Hoe voelt het om letterlijk vast te zitten in het leven? Hoe ga je door met je leven als er geen mogelijkheid is om te versnellen? Hoe kunnen we als maatschappij ervoor zorgen dat mensen de keuze hebben om te versnellen of juist vast te staan, als ze dat recht hebben?

Joke Hermsen

Joke Hermsen is schrijver en filosoof die haar brede expertise onder andere heeft liggen op het gebied van tijd. Ze schreef Kairos, Stil de Tijd en Ogenblik & Eeuwigheid en nog veel meer fascinerende boeken en essays. Ze geeft veel lezingen over haar werk en over diverse filosofische en maatschappelijke kwesties.

Kan je leven in het moment, of moet je altijd aan de toekomst blijven denken? Wanneer is versnelling iets om aan te moedigen en wanneer is het beter om even vast te staan en te kijken naar je huidige positie die haar wortels in het verleden vindt? Hoe kan de tijd snel of juist langzaam lijken te gaan?

Astrid Houben

Astrid Houben is net afgestudeerd van de master Business Administration en op haar 23ste gediagnosticeerd met een chronische ziekte. Door deze diagnose is haar kijk op het leven in een versnelling veranderd.

Hoe is het als de versnelling van de ene op de andere dag wordt stopgezet? Als je verplicht wordt om stil te staan en te reflecteren, en na te denken over de perceptie van jouw eigen tijd omdat je niet weet hoeveel daarvan nog rest? Hoe verandert de perceptie van tijd nadat je te horen hebt gekregen dat je een chronische ziekte hebt? Wat wil je nog doen met je leven en waar hou je mee op? En hoe ga je met deze veranderingen om?

OC&C Strategy Consultants

Van Lanschot Kempen