Inspireert

De Veerstichting staat voor de unieke ontmoeting tussen student en de zogeheten ‘vormgever van de maatschappij’. Inhoud en inspiratie zijn daarin belangrijker dan prestaties, status of succes. In de ontmoeting draait het om kritische doordenking van maatschappelijke thema’s waar je niet elke dag over nadenkt, maar waar je toch regelmatig mee wordt geconfronteerd. De ontmoeting werkt zowel als een blikopener als een bron waaruit deelnemers nieuwe, inspirerende ideeën opdoen.

Beweegt

De ontmoetingen die ontstaan bij de Veerstichting kunnen iets ‘losmaken’. Het kan een boeiende confrontatie zijn, een botsing, een ongrijpbare, voelbare ‘klik’ tussen partijen. Of je het nou eens bent met een ander, of helemaal niet, het maakt iets los. Niet vrijblijvend: Veer-ontmoetingen zijn interacties met impact. Ze bewegen tot vrij nadenken, tot verrassende visies op verleden, heden en toekomst.

Verbindt

Bij de Veerstichting draait het om unieke interactiviteit: kennismaken, visies delen en van elkaar leren. Daarnaast creëert ‘de Veer’ een ruimte waar generaties elkaar kunnen inspireren. Zo dragen vormgevers bij aan de persoonlijke ontwikkeling van de nieuwe generatie. Andersom kunnen vormgevers ontdekken wat jongeren bezighoudt. Dit maakt het de moeite waard om bij te dragen aan een unieke verbinding tussen generaties. Het is ‘ontmoeten op niveau’.

Student

De Veerstichting brengt vormgevers en studenten, gedurende het jaar, samen tijdens verschillende evenementen door het hele land. De twee generaties wisselen ideeën en gedachten uit en inspireren de ander met perspectieven uit hun belevingswereld. Deze wisselwerking is van grote waarde, het zorgt namelijk voor een unieke verbinding tussen de twee generaties. Jaarlijks zijn er op onze evenementen veel nieuwsgierige en ambitieuze studenten met diverse studieachtergronden aanwezig. Wij zoeken bevlogen studenten die bereid zijn hun input te leveren en zo nu en dan uit hun comfortzone durven stappen. Studenten die leergierig zijn en actief in zelfontwikkeling maar bovenal zoeken wij studenten die zich willen verbreden en met ons willen bijdragen aan het maatschappelijke debat.

Student
Vormgever

Bij de Veerstichting zijn wij van mening dat verandering niet vanzelf gebeurt. Terwijl het merendeel van de bevolking 'meeverandert', is er een relatief klein aantal individuen dat de verandering daadwerkelijk vormgeeft. Dit zijn de visionairs, de doeners, de ondernemers; de vormgevers van de maatschappij. Ieder jaar zoekt de Veerstichting naar 'Veerwaardige' vormgevers die een exclusieve uitnodiging kunnen krijgen. Deze vormgevers zijn bevlogen, inspirerend en durven grenzen te verleggen. Ze hebben een grote maatschappelijke interesse, impact binnen hun vakgebied, gaan graag het gesprek aan met de jongere generatie en zijn afkomstig uit alle takken van de samenleving; van kunstenaar tot CEO en van natuurkundige tot rechter.

Wij steunen de Veerstichting

Eddy Terstall

Filmregisseur

Eddy Terstall Of je nu drie multinationals hebt geleid of twintig films hebt gemaakt; je blijft altijd bijleren. Je blijft altijd student.

Neelie Kroes

Voormalig Eurocommissaris voor Mededinging

Neelie Kroes Nieuwe ideeën, en inzichten van de jonge generatie. Veerstichting biedt het platform voor interactie tussen generaties en disciplines. Op het internet en in de digitale wereld, kan mijn generatie leren van jongeren. Niemand heeft meer alleen de wijsheid in pacht of kan doen alsof. Wat een verademing!

Jimmy Nelson

Fotograaf (Before They Pass Away), filmmaker en spreker

Jimmy Nelson There I was, telling my stories over these amazingly two days. Days which I will never ever forget and nor the people that were listening.

Melanie Maas Geesteranus

Voormalig Lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Melanie Maas Geesteranus Ik ervaar het iedere keer weer als een feestje om aanwezig te zijn bij het symposium. Even uit je reguliere werk om te leren en je te verbazen. De mix tussen jong en oud maakt het extra leuk.

Sophie Hilbrand

Presentatrice en actrice

Sophie Hilbrand Het mooie van de Veerstichting is dat je twee dagen wordt ondergedompeld in een thema waar je niet dagelijks bij stil staat maar waar je wel veel mee te maken hebt. Het is ambitieus, doordacht, slim en zeer zeer inspirerend. En ik vind het fantastisch dat de stichting ervoor zorgt dat veel studenten in aanraking komen met grote denkers.

Alexander Rinnooy Kan

Oud-Voorzitter Sociaal Economische Raad

Alexander Rinnooy Kan Het jaarlijks evenement van de Veerstichting biedt studenten een buitenkans iets over de samenleving te weten te komen – en andersom.

Justus Bruns

Designer en kunstenaar

Justus Bruns Ik ervaar de Veerstichting als een katalysator. Alle ideeën en plannen die hier worden gewisseld, versterken elkaar door bijzondere ontmoetingen. Ga er heen.

Constantijn van Oranje-Nassau

Speciaal gezant voor Techleap

Constantijn van Oranje-Nassau Spreek je uit, want je bent de toekomst. Luister en leer want je bent het heden. In de Veerstichting ontmoeten de generaties elkaar om vanuit verschillende inzichten over de toekomst van de maatschappij te praten en geïnspireerd te raken door nieuwe inzichten.

Rik Torfs

Voormalig rector van de Katholieke Universiteit Leuven

Rik Torfs Briljante studenten en vormgevers, mensen die werkelijk meespelen in de samenleving. Dynamiek en energie, dat kan alleen te danken zijn aan de Veerstichting.

Daan Roosegaarde

Pionier, kunstenaar, ondernemer en ontwerper

Daan Roosegaarde Bij de Veerstichting komen oude en nieuwe werelden samen, van politieke tot jonge leiders. Wat ik merkte dat ze gemeen hebben is nieuwsgierigheid; het investeren in nieuwe dromen. Dat is ons nieuwe kapitaal.

Abdelkader Benali

Schrijver en programmamaker

Abdelkader Benali Eigenlijk is de Veerstichting niets anders dan een epicentrum voor creativiteit, verbeelding en een ontmoetingsplek voor de wetenschap en de kunsten. Het gebeurt gewoon om de hoek in Leiden!