Thema 2019

Peggy Bouva

In de prijswinnende podcast ‘De plantage van onze voorouders’, gaat Maartje Duin samen met Peggy Bouva op zoek naar de sporen van het slavernijverleden in hun beider familiegeschiedenis: Maartje als afstammeling van mede-eigenaren van een suikerplantage in Suriname, en Peggy als nakomeling van de tot slaafgemaakten van dezelfde plantage.

Peggy verdiepte zich in het slavernijverleden en de historische wortels van racisme. Tijdens haar presentatie zal zij met humor en enthousiasme vertellen over de zoektocht naar haar familiegeschiedenis en zo op laagdrempelige wijze onderwerpen zoals vooroordelen, diversiteit en inclusie bespreekbaar maken.

Hoe spelen de machtsverhoudingen van vroeger door in het heden? Hoe bepalen de economische en maatschappelijke structuren uit het verleden iemands hedendaagse maatschappelijke positie? Hoe kunnen we onze maatschappij bewust maken van deze ongelijkheid en hoe doorbreken we de taboe op dit onderwerp?

Andere sprekers in 2023

nexperia