Thema 2019

Thomas Loudon

Thomas Loudon is een internationale journalist, documentairemaker, screenplay writer en acteur. Kortom: een creatieve geest die zijn stem gebruikt om indrukwekkende en gewichtige verhalen aan het licht te brengen. Thomas studeerde rechten in Leiden totdat hij erachter kwam dat zijn interesse ergens anders lag, namelijk bij geschiedenis. Deze studie rondde hij af waarna hij aan de slag ging als verslaggever bij de NOS. In 2000 was hij de eerste Nederlandse journalist die zich in Iran vestigde sinds de revolutie van 1979. Als Midden Oosten correspondent, deed hij verslag voor verschillende televisiestations van over de hele wereld. Na zijn terugkeer naar Nederland in 2007 ging Thomas aan de slag als media ondernemer en werd medeoprichter van de VJ Movement en de Cartoon Movement, waarbij hij unieke internationale netwerken van correspondenten en cartoonisten opzette. Op dit moment houdt hij zich bezig met het filmen van een documentaire over de problemen rondom afvalverwerking.

Thomas is al sinds het begin van zijn studententijd betrokken bij de Veerstichting en is dat altijd gebleven. Bij de Veerstichting deed hij zijn eerste journalistieke ervaring op bij het schrijven van de zogenoemde ´Veerkrant´, waarin er iedere dag apart verslag werd gedaan van de gebeurtenissen en lezingen die plaatsvonden. In zijn latere ´Veer loopbaan´ heeft hij workshops gegeven en is hij vaak aanwezig geweest als vormgever.

nexperia