Thema 2019

Onno Eichelsheim

Onno Eichelsheim is de Commandant der Strijdkrachten van de Nederlandse Krijgsmacht in de rang van generaal. De Commandant der Strijdkrachten is verantwoordelijk voor de planning en uitvoering van militaire operaties. Hij geeft leiding aan de krijgsmacht, is verantwoordelijk voor haar gereedstelling en informeert en adviseert de minister hierover.

In de afgelopen maanden is de wereld in een ontzettend gevaarlijke versnelling terecht gekomen. De oorlog in Oekraïne vraagt ons om op een andere manier naar internationale relaties en nationaal beleid te kijken. Hoe gaat de Nederlandse defensie met deze versnelde verandering om? Waar decennia geleden duizenden mensen nodig waren om enkele meters van een gebied te winnen, kan nu één iemand met een druk op de knop duizenden mensen omleggen. Oorlogvoering is aan het digitaliseren in een hoog tempo. Wij leven in een samenleving die het meest verbonden is met het internet, door snelle digitalisering. Zijn we hierdoor nu extra kwetsbaar? Hebben we door de versnelde digitalisering onszelf een makkelijk doelwit gemaakt op het gebied van cyberwar? Hoe ver zal Poetin gaan op dit gebied?

Andere sprekers in 2022