Thilo Sarrazin

Thilo Sarrazin (1945) is een voormalig lid van de Raad van Bestuur van de Deutsche Bundesbank, politicus van de Duitse SPD, commentator en auteur van enkele bestseller boeken. In 2009 werd hij lid van de Raad van bestuur van de Deutsche Bundesbank. Sarrazin kwam in 2010 internationaal in de schijnwerpers te staan door het uitkomen van zijn boek Deutschland schafft sich ab en later Europa bracht den Euro nicht, waarin hij scherpe kritiek geeft op het immigratiebeleid van Duitsland, het functioneren van de multiculturele samenleving, de Europese Unie en de rol van Duitsland daarbinnen. Nationale controverse volgde: Sarrazin werd gedwongen om zijn functie binnen de Bundesbank neer te leggen en de SPD trachtte hem, onsuccesvol, te royeren uit de partij. Later ontving Sarrazin bijval van gerespecteerde Duitse politici voor het feit dat hij, als een van de eersten in Duitsland, het publieke debat had geopend over onderwerpen waar een groot deel van de Duitsers al langere tijd een gevoel van ongenoegen over voelde. Sarrazin is van mening dat ‘onbegrensde identiteit’ nog altijd de uitzondering op de regel vormt en op het symposium trachtte hij antwoord te geven op de vraag waarom zo veel Europeanen tegenwoordig vrezen voor het verlies van hun nationale en culturele identiteit. Na zijn betoog volgde een kort debat met Pat Cox.

Bekijk het verhaal van Thilo Sarrazin op het Veerstichting symposium

Andere sprekers in 2015