Pat Cox

Pat Cox (1952) is een Iers politicus en voormalig journalist en televisiepresentator. Cox werd in 1985 na de oprichting van de Progressive Democrats benoemd als eerste secretaris-generaal van deze nieuwe Ierse liberale partij. Met uitzondering van de periode 1992-1994, waarin hij actief was in de Ierse nationale politiek, is hij van 1989 tot 2002 lid geweest van het Europees parlement als onderdeel van de Europese Liberaal-democratische fractie. In 2002 werd Cox benoemd tot Voorzitter van het Europees parlement. Voor zijn uitzonderlijke verdiensten omtrent de uitbreiding en verdere democratisering van de Europese Unie werd hij in 2004 beloond met de Karelsprijs, de hoogste onderscheiding binnen de EU. Kortom: Cox kan met recht een groot voorstander van het Europese Project genoemd worden. Als inwoner van een land dat veel profijt heeft gehad van het lidmaatschap van de EU, legde hij uit waarom samenwerking op economisch, politiek, cultureel en ander gebied van essentieel belang blijft en betogen dat het omarmen van een gemeenschappelijke Europese identiteit hand in hand kan gaan met patriottisme. Na zijn betoog ging Cox in debat met de Duitse Euroscepticus Thilo Sarrazin.

Bekijk het verhaal van Pat Cox op het Veerstichting symposium

Andere sprekers in 2015