Jimmy Nelson

Jimmy Nelson (1967) is een Engels fotograaf die woonachtig is in Amsterdam. Na zijn prille jeugd op verschillende plekken in de wereld te hebben doorgebracht, werd Nelson door zijn ouders op een kostschool in het noorden van Engeland gezet. Toen hij zijn opleiding had afgerond, maakte Nelson een reis te voet door Tibet, vergezeld door niets anders dan zijn fotocamera. Bij terugkomst ging Nelson aan het werk als professioneel fotojournalist en werd hij ingehuurd om een aantal spraakmakende thema’s te documenteren, zoals de strijd tussen India en Pakistan in Kasjmir en de oorlog in voormalig Joegoslavië. Wereldwijde bekendheid verwierf hij echter door zijn project Before They Pass Away. Nelson trok de gehele wereld over om meer dan 35 inheemse stammen op de gevoelige plaat vast te leggen, waarvan hij van mening was dat hun unieke cultuur dreigt te verdwijnen in een wereld die in toenemende mate aan globalisering onderhevig is. Nelson weet als geen ander wat de negatieve kant van ‘onbegrensde identiteit’ is en tracht met zijn werk de wereld te waarschuwen voor het feit dat de mooie culturele diversiteit die de wereld rijk is, voorgoed dreigt te verdwijnen.

Bekijk het verhaal van Jimmy Nelson op het Veerstichting symposium

Andere sprekers in 2015