Ahmed Aboutaleb

Ahmed Aboutaleb (1961) is huidig burgemeester van Rotterdam en vormt een uitstekend voorbeeld van iemand met een ‘onbegrensde identiteit’. De verschillen tussen Aboutaleb als kleine jongen en de persoon die hij nu is, zijn groot. Geboren in een klein dorpje in het Marokkaanse Rifgebergte als zoon van een imam, reisde hij in 1976 samen met zijn moeder en broers zijn vader in Nederland achterna. Aboutaleb leerde razendsnel Nederlands, volgde onder andere een opleiding telecommunicatie en ging als verslaggever aan de slag bij diverse nieuwsomroepen. In 2004 viel hij als wethouder in Amsterdam op door zijn pogingen in de periode na de moord op Theo van Gogh de gemoederen te bedaren en de verschillende Nederlandse bevolkingsgroepen bij elkaar te brengen. In de aanloop naar zijn beëdiging tot staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kabinet Balkenende-IV werden door de PVV Kamervragen gesteld en uiteindelijk werd er een motie van wantrouwen tegen hem ingediend. In 2008 werd Aboutaleb benoemd tot burgemeester van Rotterdam. Daarmee was hij de eerste Marokkaanse burgemeester van een grote stad van Europa. Zijn publieke reactie op de terroristische aanslag op het Franse satirische weekblad Charlie Hebdo begin dit jaar (“rot toch op”) zorgde ervoor dat hij internationaal in de belangstelling is komen te staan.

Bekijk het verhaal van Ahmed Aboutaleb op het Veerstichting symposium

Andere sprekers in 2015