Sander Terphuis

Sander Terphuis kwam in Iran ter wereld als Ahmad Queleich Khany. Al op vroege leeftijd voelde hij dat er geen toekomst voor hem was weggelegd in de conservatieve en repressieve islamitische republiek. Ahmad besloot op zijn veertiende dat hij wou vluchten naar Amerika.

Hiertoe bedacht hij een plan dat de rest van zijn jeugd zou bepalen. In 1990 voerde hij dit uit, wat hem naar Nederland bracht. Hij besloot hier, zonder enige kennis van het land of de taal, een leven op te bouwen. Sindsdien is hij genaturaliseerd, gelukkig getrouwd met een Friezin, heeft hij een Nederlandse graad in Rechten en in Filosofie, werkte hij als beleidsadviseur op verschillende ministeries en is hij prominent lid van de Partij van de Arbeid.

Op het symposium is hij het gesprek aangegaan met presentator en campagneadviseur Lennart Booij. Een gesprek over hoe het is om willens en wetens te kiezen voor totale onzekerheid en hoe deze ervaring je blik op de wereld en principes vormgeeft.

Andere sprekers in 2014