Rik Torfs

Rik Torfs is de Rector-Magnificus van de Katholieke Universiteit van Leuven, Hoogleraar Kerkrecht, vooraanstaand Vlaamse intellectueel en een populaire dwarsdenker. Niet ingeperkt door conventionele denkbeelden en wars van heersende meningen staat hij bekend als een scherpe maatschappijcriticus, met een goed gevoel voor humor. Torfs presenteerde tv-programma’s, schreef columns voor De Standaard en Trouw, zat in de Belgische senaat (voor de Christen-Democratische Partij) en stuurt iedere dag wel een of meer prikkelende tweets de wereld in, waaruit een grote voorliefde voor het aforisme en de paradox blijkt.

In 2009 schreef hij het boek ‘Wie gaat er dan de wereld redden?’, waarmee hij de Liberalis-prijs van 2009 won. In zijn boek schrijft hij over zekerheid en onzekerheid: “Zekerheid kunnen wij nooit verwerven. In plaats van met onzekerheid te leven, de gedroomde motor om tot meer creativiteit te komen, proberen wij angstvallig om wat onzeker is via wetten, normen en procedures als zeker te beschrijven en te beschouwen. Dat is de grote kwaal van West-Europa.” Op het symposium heeft hij gesproken over het fenomeen onzekerheid in de huidige maatschappij en de betekenis van onzekerheid in de wetenschap.

Andere sprekers in 2014

Van Lanschot Kempen