Joost Conijn

Wie kan er beter over de beleving van angst vertellen dan Nederlands beeldend kunstenaar en avonturier Joost Conijn (1971)? Conijn genoot zijn opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam en aan het Sandberg Instituut. Hij verwierf bekendheid met projecten die als centraal thema door hem zelf gebouwde machines hebben. Zo toerde hij door Oost-Europa in zijn zelfgemaakte houten auto die op gas uit een houtgasgenerator reed. In zijn werk zoekt Conijn de grens op tussen kunst, technologie, mens en machine. Met zijn zelfgebouwde machines maakt hij daadwerkelijk reizen, waarvan hij een verslag op film vastlegt. De afgelopen tijd is Conijn vaak in de media gekomen door zijn spannende avonduren. Hij heeft namelijk met zijn zelfgebouwde vliegtuig door Afrika gereisd en het boek Piloot van goed en kwaad erover geschreven. Tijdens het 34e Veerstichting symposium zal Conijn, in gesprek met Abdelkader Benali, vertellen hoe hij de angst heeft opgezocht door in dit zelfgebouwde vliegtuig te reizen.

Andere sprekers in 2013