Herman Philipse

Herman Philipse (1951) is een Nederlandse filosoof en sinds 2003 hoogleraar aan de universiteit van Utrecht, na achttien jaar hoogleraar in de Wijsbegeerte te zijn geweest aan de Universiteit van Leiden. Daarbij is hij vooral bekend vanwege zijn atheïstische overtuiging. Philipse publiceerde door de jaren heen talloze filosofische artikelen. Tijdens de opening van het 34e Veerstichting symposium zorgde Philipse als eerste spreker voor een introductie op en uiteenzetting van het brede begrip angst vanuit een filosofische invalshoek.

Bekijk het verhaal van Herman Philipse op het Veerstichting symposium

Als we niet bang zijn voor wat wij het meest moeten vrezen, moeten wij deze angst dan kunstmatig oproepen? Is angst wel de juiste emotie om aan te spreken of moeten we zoeken naar een andere drijfveer om grote uitdagingen aan te pakken? Wat vind u?

Andere sprekers in 2013