Thema 2018

Deeyah

Deeyah is muziekproducent, zangeres, filmmaakster en mensenrechtenactiviste. Haar ouders zijn afkomstig uit Pashtun en Punjabi. Ondanks vele doodsbedreigingen blijft zij strijden voor gelijke rechten voor vrouwen over de hele wereld. Haar debuut film als regisseur en producer, Banaz A Love Story (2012), won in 2013 een Emmy Award voor Best International Documentary Film. Daarnaast is ze medeoprichter en producer van Listen To The Banned. Deze organisatie houdt zich bezig met verboden en gecensureerde artiesten uit het Midden-Oosten, Afrika en Azië. Tijdens het 34ste Veerstichting symposium werd ze geïnterviewd over vrouwenrechten en in hoeverre bedreigingen naar aanleiding hiervan effect op haar werk hebben en in het algemeen op vrouwen.

Bekijk het verhaal van Deeyah op het Veerstichting symposium

Wat kunnen en moeten wij, als samenleving, doen om meisjes en vrouwen te beschermen tegen gedwongen huwelijken en eerwraak?

Andere sprekers in 2013

Biopartner