Shahidul Alam

Shahidul Alam (1955, Dhaka) is fotograaf, schrijver, activist en sociaal entrepreneur. Hij studeerde scheikunde en promoveerde aan de University of London. In 1980 startte hij met fotografie, waarna hij in 1983 de Harvey Harris Trophy kreeg voor fotograaf van het jaar. In 1989 zette hij Drik Picture Library op en in 1998 de fotoschool Pathshala: South Asian Istitute of Photography. Zijn werk is tentoongesteld in onder andere het MoMA in New York, het Centre Pompidou in Parijs en het Tate Modern in Londen. Daarnaast zijn zijn foto’s en artikelen verschenen in onder andere Time Magazine, Newsweek, The New York Times en The Guardian. Shahidul Alam is winnaar van meerdere prestigieuze fotografie prijzen en is als jurylid betrokken bij verscheidene internationale fotocompetities waaronder World Press Photo. Hij is Honorary Fellow van The Bangladesh Photographic Society en sinds 2001 tevens lid van de Royal Photopgraphic Society.

Bekijk het verhaal van Shahidul Alam op het Veerstichting symposium

Andere sprekers in 2012