Merel Kindt

Merel Kindt (1967) studeerde Psychonomie en Klinische psychologie en promoveerde op onderzoek naar cognitieve processen en angst aan de Universiteit van Amsterdam. Daarna was ze als universitair docent en later hoofddocent verbonden aan de Universiteit Maastricht en volgde ze de postdoctorale opleiding tot GZ-psycholoog. Sinds 2003 is zij hoogleraar in de Experimentele klinische psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en sinds 2007 voorzitter van de programmagroep Klinische psychologie. Haar onderzoek richt zich op cognitieve en neurobiologisch processen van angststoornissen. Kindt ontving verschillende onderzoekssubsidies waaronder een NWO Aspasia-beurs (2000) en een NWO VICI-beurs (2007) en publiceerde haar werk in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften zoals Nature Neuroscience en Science.

Bekijk het verhaal van Merel Kindt op het Veerstichting symposium

Het kunstmatig verwijderen van angstassociaties kan mensen met een angststoornis helpen. Anderzijds roept deze behandeling ook ethische vragen op. Hoever kan men gaan bij het ingrijpen in iemand psyche en wat zijn de (maatschappelijke) risico? Wat vind u, wegen de baten van deze behandeling op tegen de ethische bezwaren en potentiële risico’s van geheugenmanipulatie?

Andere sprekers in 2013