08-03-2019: VeerEvent Rotterdam

Op vrijdag 8 maart vond in Rotterdam het VeerEvent plaats, het werd gehouden in De Nieuwe Poort Rotterdam. Het was een mooie en inspirerende avond waarbij het thema: ‘Grenzen aan Maakbaarheid?’ vanuit verschillende invalshoeken werd benaderd door drie interessante sprekers.

De eerste spreker was Reinier van Lanschot, lijsttrekker in Nederland van de Europese politieke partij Volt. Met de aankomende verkiezingen voor het Europees Parlement in mei 2019 was het natuurlijk erg interessant om hem te horen spreken over grensoverschrijdende maatschappelijke kwesties zoals migratie en klimaatverandering. Hij heeft het thema vanuit een politieke invalshoek benaderd, waarbij hij heeft gesproken over de grenzen aan maakbaarheid in de Europese Unie.

De tweede spreker van de avond was Maurits Morsink, paralympisch triatleet op weg naar de Olympische Spelen van Tokio 2020, waar hij van plan is goud te halen. Al vanaf zijn geboorte - op 29 januari 1991 - heeft Maurits als gevolg van Hemiplegie minder spierkracht aan de rechterzijde van zijn lichaam, maar dat weerhield hem er niet van om de status van topatleet te bereiken! Maurits Morsink heeft gesproken over de grenzen aan maakbaarheid die je als paralympiër ervaart op zowel fysiek als mentaal gebied.

Onze derde en laatste spreker op het VeerEvent was Jur Deitmers. Jur Deitmers belandde bijna twee jaar geleden met een dodelijk hersenvirus in het ziekenhuis tijdens zijn exchange op Harvard. Door dit virus raakte Jur zijn gehele geheugen kwijt. Niets en niemand herkende hij meer. Inmiddels gaat het weer helemaal goed met hem en is hij bezig zijn eigen stichting op te zetten. Deze stichting zal zich richten op geld inzamelen voor onderzoek naar hersenontstekingen en hersenvliesontstekingen. Jur heeft zijn kijk op het thema vanuit een persoonlijke invalshoek benadert, waarbij hij heeft gesproken over de grenzen aan maakbaarheid die hij heeft ervaren in zijn herstelperiode.

Verder was er nog een muzikaal intermezzo waarbij een gitarist twee mooie nummers gespeeld en gezongen heeft. Na afloop natuurlijk ook nog een gezellige borrel waarbij de aanwezigen met elkaar konden napraten over het geslaagde VeerEvent!

Biopartner