Thema 2018

Kutsal Yesilkagit

Interview nieuw lid van de Raad van Advies: Kutsal Yesilkagit.

“Toen ik werd benaderd om lid te worden van de RvA hoefde ik niet lang na te denken”

Sinds begin november heeft de Veerstichting een nieuw RvA lid erbij, Kutsal Yesilkagit! Kutsal is hoogleraar bestuurskunde & voormalig decaan van de Faculteit Governance and Global Affairs bij Universiteit Leiden. Lees hieronder een aantal vragen die we aan Kutsal hebben gesteld:

Kutsal Yesilkagit

Wat trok u aan om deel uit te maken van de Raad van Advies van de Veerstichting?

,,Om te beginnen: ik was zelf ooit een deelnemer van het symposium. Ik geloof in 1995. Ik weet niet meer wat het thema toen was, maar het geheel maakte een grote indruk op mij. Het symposium bezat alles: indrukwekkende sprekers, een prachtige locatie (Pieterskerk), een gedragen sfeer en de mix van studenten en mensen uit het bedrijfsleven, wetenschap, overheid en NGO’s. Dus toen ik werd benaderd om lid te worden van de RvA hoefde ik niet lang na te denken.”

Zijn er specifieke doelen of waarden van de Veerstichting die u aanspreken?

,,De Veerstichting brengt toekomstige en huidige generaties denkers en doeners bij elkaar. Voor studenten biedt de Veerstichting een eerste serieuze stap buiten de bubbel van de studie. Zij worden uitgedaagd om nu niet binnen de kaders van een vak vragen te stellen en antwoorden te geven. Zij worden uitgedaagd om met elkaar, de sprekers en professionals in debat te gaan. Je wordt uit je comfortzone geplaatst en leert zo je eigen krachten te herkennen. Voor de mensen uit de praktijk bieden de gesprekken de mogelijkheid om hun tot dan toe opgebouwde beelden en visies te herijken aan die van de jongere generatie.”

Ziet u bepaalde gebieden waar uw expertise specifiek van pas kan komen?

,,Als hoogleraar bestuurskunde denk, schrijf en onderwijs ik dagelijks over ‘Grote Maatschappelijke Thema’s’. Ik help graag de besturen van de Veerstichting met het meedenken en uitwerken van dergelijke thema’s.

Daarnaast kan ik ook meer op praktische wijze helpen aangezien ik in mijn vak ook betrokken bij de organisatie van verschillende meer inhoudelijke evenementen en congressen.”

Op welke manier denkt u betrokken te kunnen zijn bij de studenten die door de Veerstichting worden vertegenwoordigd?

,,Ik stel graag mijn kennis en netwerk tot hun beschikking. Als docent en onderzoeker weet ik hoe mooi gesprekken met studenten kunnen zijn. Het is wellicht een idee om een leeskring of boekenclubje te beginnen waarin, bijvoorbeeld, een boek of essay van een van de sprekers op het symposium wordt besproken. Niet alleen is dit inhoudelijk interessant, maar kan het ook een goede voorbereiding zijn voor het symposium zelf.”

Welke inspirerende visie heeft u voor de toekomstige richting van de Veerstichting?

,,De veerstichting moet blijven doen wat ze als sinds 1979 doet: grote thema’s agenderen en een ijzersterk symposium organiseren. Maar om te blijven kunnen wat je al jaren doet, moet je ieder jaar scherp blijven. Dit betekent onder meer dat je in een wereld die gigantisch snel aan het veranderen is, ver vooruit moet durven blijven denken.”

Andere interviews

nexperia