VeerEvent Amsterdam

Op 1 maart vond in Amsterdam het eerste VeerEvent van dit jaar plaats.

VeerEvent Amsterdam In de monumentale Rode Zaal van Vlaams cultuurhuis ‘De Brakke Grond’ werden 120 studenten en vormgevers verwelkomd. De avond begon met een uitleg voor de fleece dekens op de stoelen – de verwarming in de zaal was 2 uur voor aanvang van het event kapot gegaan – en met de mededeling dat de dagvoorzitter zich met griep had ziek gemeld. Als er dan toch een avond over kwetsbaarheid gesproken gaat worden, is de notie van een epidemie en een herinnering voor de noodzaak van de centrale verwarming wellicht wel de perfecte inleiding.

Gelukkig bleek de temperatuur in de zaal uiteindelijk prima te doen te zijn en werd het dag voorzitterschap naadloos opgevangen door een van de Amsterdamse Veerstichting ambassadeurs.

De avond die volgde was net zo verassend en gevarieerd als de naam van het avondsymposium ‘Een Dominee, een Avonturier en twee Ouwehoeren’ al deed verklappen. Alle aanwezige maakte kennis met de verschillende gezichten van onze kwetsbaarheid als mens. Zo was er de lichamelijke kwetsbaarheid: het ontbreken van de tenen van de avonturier Wilco van Rooijen, een ongemak dat hij had geleden toen hij drie dagen boven de dodenzone op de K2 verdwaald was geraakt. Maar ook geestelijke kwetsbaarheid: het resultaat van de prostitutie in geschopt worden door de man die jou niet lang daarvoor eeuwig trouw beloofde.

Wat de boodschap van alle sprekers echter gemeen hadden was dat er kracht in kwetsbaarheid schuilt. Door het te erkennen en te omarmen kunnen we het overwinnen, het in ons voordeel gebruiken.

Na 2 uur inspirerende verhalen en interactie was er ook nog tijd voor een borrel, een borrelhap en een goed gesprek.

Bekijk hier de foto's

ING