VeerEvent Groningen

Dit jaar organiseerden wij (Huib, Fien, Rogier en Eline) het pre-symposium van de Veerstichting in Groningen. Binnen het thema van dit jaar: “kiezen voor kwetsbaarheid” zijn we op zoek gegaan naar 4 sprekers. Het evenement vond plaats op 24 april in brouwerij Martinus. We hadden rond de 60 mensen verwacht, maar de opkomst bleek veel groter en er waren uiteindelijk ongeveer 100 man gekomen.

De eerste spreker van de avond was Albert Hietink. Albert Hietink is zijn carrière begonnen in de nieuwe media. Het enorm harde werken in combinatie met weinig aandacht voor zijn persoonlijke ontwikkeling leidde tot de taboe binnen het bedrijfsleven: een burn-out. Hierna is Albert zich gaan focussen op zijn persoonlijke ontwikkeling en durfde zijn kwetsbaarheid te tonen. Hij is toen een nieuwe weg ingeslagen en heeft een restaurant geopend in Amsterdam. Hij is vervolgens benaderd door u-center (een kliniek voor verslaafden) of hij daar als algemeen directeur zou willen komen werken. Door alles wat hij had geleerd van het verleden wist Albert hier als een zakenman op te treden die zijn kwetsbaarheid wél liet zien. Binnen de kliniek was hij niet slechts de “baas”. Hij sprak vaak met zijn patiënten en vertelde hen over zijn eigen moeilijke tijden.
Albert heeft ons verteld over zijn persoonlijke ervaringen en is ingegaan op het feit dat kwetsbaarheid zo weinig wordt geaccepteerd binnen het grote bedrijfsleven.

De tweede spreker was Jur Deitmers. Hij vertelde over de herseninfectie die hij anderhalf jaar geleden heeft opgelopen die heeft geresulteerd in compleet geheugenverlies. Hij moest weer naar de basisschool en zijn familie en vrienden opnieuw leren kennen. Hij vertelde hoe depressief hij zich heeft gevoeld en hoe hij op een gegeven moment voor een keuze stond, de keuze om er mee te stoppen of de keuze om kwetsbaar te zijn. Hij heeft gekozen voor het laatste. Hij heeft zijn twee studies weer opgepakt en helpt anderen met hersenletsel.

De derde spreekster was Fleur van der Bij. Zij is schrijfster en heeft op 15 jarige leeftijd haar zusje verloren. Dit verdriet heeft zij op dat moment niet goed kunnen verwerken omdat haar constant werd verteld dat ze flink moest zijn en niet moest huilen. Tijdens haar masterscriptie waarvoor zij een reis naar Afrika aflegde kwam het verdriet omhoog en belandde ze in een psychose. Door te beseffen dat je juist niet flink moet zijn maar ook je verdriet en je kwetsbaarheid mag laten zien is zij hier over heen gekomen.

Onze laatste spreekster was Henriette Lurvink. Zij vertelde op een interactieve wijze over haar ervaringen. Ze vertelde hoe ze door volledig voor zichzelf te kiezen en zich niet te laten leiden door de mening van anderen ze op alternatieve wijze is genezen van haar borstkanker. Ze vertelde door je niks aan te trekken van anderen en je zelf durft te zijn en dus je kwetsbaarheid toont je hier juist kracht uit kunt halen. Ze sloot haar verhaal af met een korte medicatiesessie.

De avond was een groot succes en na een afsluitende borrel ging iedereen geïnspireerd weer naar huis.

VeerEvent Groningen

ING