VeerEvent Enschede

VeerEvent Enschede Afgelopen woensdag vond het Veer Event plaats in de Burgerzaal van het gemeentehuis te Enschede. Zowel de ambassadeurs (Anna Schoonhoven, Frederique de Raat & Lieke Dom) als de 80 aanwezige studenten en vormgevers waren enthousiast en geïnspireerd na afloop van het symposium.

Het thema kwetsbaarheid is een breed begrip. Drie sprekers hebben dit vanuit verschillende invalshoeken besproken: kwetsbaarheid op social media, kwetsbaarheid van de hersenen, en onze kwetsbare ‘ik’ in het leven. Vera Korblet kwam ons informeren over de filter bubble, de algoritmes op o.a. Facebook en Google die voor ons beslissen welke informatie we zouden ‘willen’ zien. Neuroloog en professor Michel van Putten gaf uitleg over onze hersenen en hoe kwetsbaar ons brein is. Frank van der Kuijl, de hedendaagse pelgrim, deed zijn persoonlijke verhaal over zijn pelgrimstochten naar verschillende plekken in Europa en periodes van vasten. Tijdens deze periodes heeft hij niet alleen geleerd hoe kwetsbaar hij zelf is, maar ook hoe hij kracht uit die kwetsbaarheid kan halen. Muziek mocht op deze avond niet ontbreken en werd verzorgd door het Brandthout Ensemble. Vijf strijkers kregen met muziek in pure vorm, live en zonder versterking, de zaal voor meer dan 10 minuten muisstil.

Daarnaast werd het publiek ook op verschillende manieren gevraagd om over kwetsbaarheid na te denken, zo kreeg iedere bezoeker een ander begrip op een kaartje wat op een bepaalde manier verband houdt tot kwetsbaarheid, bijvoorbeeld ‘dienstbaar opstellen’, ‘gehoord worden’ en ‘zelfstandigheid’. Ook werden enkele bezoekers nog voordat het symposium begon met kwetsbaarheid geconfronteerd: bij binnenkomst werden zij in hun eentje via een andere route naar de zaal gestuurd. Dagvoorzitter Mike Verkouter wist later tijdens het symposium de koppeling te maken tussen verwachtingen en onverwachte situaties, waardoor je je ook op vertrouwde plekken ineens heel kwetsbaar kan voelen.

Gedurende het symposium heerste er een heel open en gemoedelijke sfeer. In de pauze en de aansluitende borrel gingen sprekers, studenten en vormgevers met elkaar het gesprek aan over de nieuwe inzichten die zij die avond hadden gekregen.

De foto’s van de avond zijn terug te vinden op https://hmkok.smugmug.com/Fotoshoot/Veer04-04-18-Enschede/n-qjMVDb/ (Fotograaf: Heleen Kok).

ING

Loyens & Loeff