Over Hoop

Thema & Foto’s 2016

15 sep 2016 - 0:00

37e VeerStichting symposium op 15 & 16 september 2016 ‘Over Hoop’

Is er nog hoop in de wereld? De aanhoudende agressie van Islamitische Staat, groeiende Russische ambities en gerammel aan de Europese poort; iedere dag wordt de wereld belaagd door verontrustende berichten uit binnen- en buitenland. Vroeger konden wij ons als samenleving vastklampen aan een God of vertrouwen in een politiek systeem. Vandaag de dag lijken alle bakens van hoop ons echter te zijn ontnomen. Geestelijken zouden potentiële zedendelinquenten zijn en staatsmannen zakkenvullers. Op zondag steken wij liever een Zweedse gehaktbal van de IKEA in de mond dan een hostie en onze stem laten wij liever anoniem op internet horen dan in het publieke debat.

Terwijl de wereld in brand staat, hebben wij geen vooruitzicht meer om op terug te vallen. Maar waar zijn we dit kwijtgeraakt? De buitensporige welvaart waarin wij leven heeft ons lui en verwend gemaakt. Bij de aanslagen in Parijs uiten wij solidariteit bijvoorbeeld simpelweg met de hulp van een filtertje over onze profielfoto op Facebook. Liever besteden wij onze solidariteit en andere uiting van onze waarden uit aan goede doelen of bedrijven. Op die manier komen wij te leven in een waarden-loze maatschappij, waarin geen enkele houvast meer te vinden is.

Waar kunnen wij nog hoop vinden? We luisteren graag naar bangmakerij en lezen met plezier de boze koppen van de krant. Angst is echter een slechte raadgever, die oproept om de hakken in het zand te zetten. Daartegenover blijken er in Nederland nog genoeg hoopgevende signalen te vinden. Start-ups zijn met een hoopvolle blik op de toekomst altijd bezig met vernieuwing en vooruitgang. Ook de Groene Golf die door de samenleving trekt, rust op de enorme drijvende kracht van hoop. Of neem de tsunami van vrijwilligers die ontstaat als reactie op de grote vluchtelingenstroom vanuit het Midden-Oosten. Wanneer wij weer een gezamenlijk verhaal vinden, kan hoop ons richting geven en fungeren als een verzachtende deken op het hier en nu.

Niet alleen de wereld, maar ook onze geest, wordt bestookt vanuit iedere richting. Hoop biedt koers en helpt ons positief vooruit te blijven kijken in deze wanorde. Zijn wij nog in staat een eigen hoop terug te vinden in een wereld die volledig overhoop lijkt te liggen? Zo ja, waar moeten we zoeken en op welke manier? Of zijn er nog andere reddingsboeien te vinden? Op zoek naar een antwoord op deze vragen staat het VeerStichting symposium 2016 volledig in het teken van hoop.

Sprekers en optredens

Boris van der Ham – dagvoorzitter