In staat van Angst

Lousewies van der Laan

19 sep 2013 8:30

Lousewies van der Laan (1966) is geboren in Nederland maar woonde vrijwel haar hele jeugd in het buitenland (Verenigde Staten, Duitsland en België). Op 18-jarige leeftijd vestigde zij zich definitief weer in Nederland. Hier begon ze een studie rechtsgeleerdheid aan de Rijksuniversiteit Leiden. Van 1991 tot 1994 was ze medewerker bij de Europese Commissie voor milieuprojecten in voormalige Sovjetrepublieken. In 1995 was ze medewerker van de Europese bank voor ontwikkeling in Londen. Tussen 1995 en 1999 werkte ze als medewerker en later woordvoerder van de Nederlandse Eurocommissaris Hans van den Broek. In 1999 werd ze namens D66 gekozen tot lid van het Europees Parlement. Al snel werd ze in Nederland één van de bekendste Europese parlementsleden. In 2008 werd zij benoemd tot stafchef van het Internationaal Strafhof in Den Haag en was ze voorzitter van United World Colleges Nederland, een internationale scholenorganisatie. Ook adviseerde ze landen in Azië, Afrika en Oost-Europa over mensenrechten en democratie. Ze is vicevoorzitter van de Europese federatie van liberale partijen.