Bevrijd van Zekerheid

Junior Company

9 okt 2014 16:15

Door de oprichting van de Junior Company op 1 augustus 2013 wordt een brug geslagen tussen professionele dansopleiding – de Nationale Balletacademie, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten – en professioneel gezelschap – Het Nationale Ballet, Nederlands grootste dansgezelschap. De twaalf wereldwijd gescoute toptalenten van de Junior Company variëren in leeftijd van 18 tot 20 jaar. Door jonge danstalenten te inspireren en te stimuleren krijgen en ze een betere kans dan voorheen op een bloeiende carrière. De Junior Company is daarmee dé springplank voor jonge dansers.

In deze kweekvijver van aanstormende talenten gaan zij zich meten met de gevestigde dansers van het gezelschap. Zij volgen een programma dat het dagprogramma bij een groot gezelschap weerspiegelt. Het inspireren en stimuleren van hun artistieke en danstechnische ontwikkeling staan daarbij voorop. De dansers van de Junior Company maken ook hun opwachting op het grote podium van Nationale Opera & Ballet, waar ze met Het Nationale Ballet zullen optreden in de avondvullende klassiek-romantische werken. Op het symposium in 2014 bracht de Junior Company ballet van wereldniveau naar het podium van de VeerStichting.