Deelnemen als student

Ben jij student aan de universiteit of hogeschool? Dan kan jij aanwezig zijn op het 39ste Veerstichting symposium! Om deel te nemen aan het symposium moet je een thematische opdracht inleveren.

Je kan kiezen tussen de volgende opdrachten:

• Een thematisch essay
  • Een pitch voor een start-up
  • Een design
De essays worden beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit hoogleraren afkomstig van Nederlandse en Vlaamse universiteiten, de pitches worden nagekeken door succesvolle eigenaren van start-ups, en de design opdrachten worden nagekeken door een onafhankelijke jury bestaande uit docenten van een kunstacademie.

Essay

De Nederlandse betekenis van essay komt van het Franse essai, wat vrij vertaald probeersel betekent. Laat je dus niet afschrikken: een betoog, een beschouwing, een vertelling, een ervaring, het mag allemaal. Inspiratie opdoen? Bekijk de essays van de winnaars van afgelopen jaren dan hier. De twee beste essayisten mogen hun essay voordragen op het symposium en het beste essay zal worden gepubliceerd in de krant.

Het essay hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd te worden, het moet enkel aan deze vereisten voldoen:

• Maximaal 700 woorden gerelateerd aan het thema
  • Nederlands of Engels taalgebruik

Voor meer inspiratie kun je hier een voorbeeld essay bekijken.

Winnaars 2017

Pitch

Heb jij een idee voor een start-up met maatschappelijk rendement? Dan kan jij een pitch inleveren om zo je deelname aan het symposium te verzekeren. De beste pitches worden uitgenodigd op de Veerstichting Pitchdag. De winnaar krijgt de mogelijkheid om zijn/haar pitch bekend te maken op het symposium en krijgt €1000,- om het idee uit te voeren. Vereisten:

• Pitch je idee in een filmpje van maximaal 5 minuten of beschrijf je idee in maximaal 700 woorden
  • Het idee moet gerelateerd zijn aan het thema
  • De start-up heeft een maatschappelijk doel en is daadwerkelijk in de praktijk te brengen

Design

Onder deze opdracht vallen veel verschillende vormen die allen aan het thema gerelateerd moeten zijn. De beste designopdrachten zullen op het symposium in de Pieterskerk tentoongesteld worden. Enkele voorbeelden:

• Korte film
  • Poster
  • Foto
  • Schilderij
  • Beeld
  • Installatie
  • Maquette
Vereisten:
  • Het design is gerelateerd aan het thema
  • De opdracht is in te leveren, zodat deze beoordeeld kan worden
Als je gebruik wil maken van deze alternatieve opdracht, neem dan eerst contact op met Sanne Steggerda.

De deadline om je aan te melden voor het Veerstichting symposium is 1 mei 2018. Rond juli/augustus wordt de uitslag bekend. Studenten betalen slechts €60,- voor twee dagen symposium, bestaande uit: (inter)nationale sprekers, bijzondere ontmoetingen met de ‘vormgevers van de maatschappij’, ontbijt, lunch, borrel en diner. Ook je verblijf wordt eventueel geregeld in het geval je dat niet zelf kunt regelen! Neem hiervoor contact op met Sanne Steggerda (Studenten). Onze ambassadeurs organiseren als voorproefje voor het symposium en ter introductie van het thema verschillende VeereEvents in alle Nederlandse studentensteden. Klik op Veeractiviteiten voor meer informatie.

Inschrijven als student

ING