Deelnemen als student

Ben jij student aan de universiteit of hogeschool? Dan kan jij aanwezig zijn op het 39ste Veerstichting symposium! Om deel te nemen aan het symposium moet je een thematische opdracht inleveren.

Je kan kiezen tussen de volgende opdrachten:

• Een thematisch essay
  • Een pitch voor een start-up
  • Een design
De essays worden beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit hoogleraren afkomstig van Nederlandse en Vlaamse universiteiten, de pitches worden nagekeken door succesvolle eigenaren van start-ups, en de design opdrachten worden nagekeken door een onafhankelijke jury bestaande uit docenten van een kunstacademie.

Essay

De Nederlandse betekenis van essay komt van het Franse essai, wat vrij vertaald probeersel betekent. Laat je dus niet afschrikken: een betoog, een beschouwing, een vertelling, een ervaring, het mag allemaal. Inspiratie opdoen? Bekijk de essays van de winnaars van afgelopen jaren dan hier. De twee beste essayisten mogen hun essay voordragen op het symposium en het beste essay zal worden gepubliceerd in de krant.

Het essay hoeft niet wetenschappelijk onderbouwd te worden, het moet enkel aan deze vereisten voldoen:

• Maximaal 700 woorden gerelateerd aan het thema
  • Nederlands of Engels taalgebruik

Voor meer inspiratie kun je hier een voorbeeld essay bekijken.

Winnaars 2017

Pitch

Heb jij een idee voor een start-up met maatschappelijk rendement? Dan kan jij een pitch inleveren om zo je deelname aan het symposium te verzekeren. De beste pitches worden uitgenodigd op de Veerstichting Pitchdag. De winnaar krijgt de mogelijkheid om zijn/haar pitch bekend te maken op het symposium en krijgt €1000,- om het idee uit te voeren. Vereisten:

• Pitch je idee in een filmpje van maximaal 5 minuten of beschrijf je idee in maximaal 700 woorden
  • Het idee moet gerelateerd zijn aan het thema
  • De start-up heeft een maatschappelijk doel en is daadwerkelijk in de praktijk te brengen

Design

Onder deze opdracht vallen veel verschillende vormen die allen aan het thema gerelateerd moeten zijn. De beste designopdrachten zullen op het symposium in de Pieterskerk tentoongesteld worden. Enkele voorbeelden:

• Korte film
  • Poster
  • Foto
  • Schilderij
  • Beeld
  • Installatie
  • Maquette
Vereisten:
  • Het design is gerelateerd aan het thema
  • De opdracht is in te leveren, zodat deze beoordeeld kan worden
Als je gebruik wil maken van deze alternatieve opdracht, neem dan eerst contact op met Sanne Steggerda.

Inspiratie

Ben je op zoek naar een onderwerp, vraag, of rode draad voor je aanmeldopdracht? Probeer eens voor jezelf een antwoord te formuleren op een van deze vragen die gaan over ons thema ‘Kiezen voor Kwetsbaarheid’, en vind zo een manier om je aanmelding compleet te maken!

• Waar zie jij kwetsbaarheid terug in je omgeving of in de huidige maatschappij? Staat dit dichtbij of juist ver van je af? In hoeverre maakt dit een verschil hoe je deze kwetsbaarheid ervaart?
  • Heeft ieder mens de keuze om te kiezen voor kwetsbaarheid? Heb jij die?
  • Heb jij in je studie te maken met kwetsbaarheden en waar vind je die terug?
  • Welke rol speelt kwetsbaarheid bij het maken van je keuzes, als individu en als lid van de maatschappij? Zie je dit als een kracht of als een zwakte?
  • Is er in jouw studentenleven ruimte voor kwetsbaarheid? Hoe wordt er volgens jou naar kwetsbaarheid gekeken?
  • Kun je succesvol innoveren zonder oog te hebben voor de kwetsbare aspecten van de ontwikkeling van mens, cultuur en natuur?
  • Waar worden de kwetsbaarheden van de samenleving door veroorzaakt? Waar worden je eigen kwetsbaarheden door veroorzaakt?
  • Heb je als student te maken met kwetsbaarheden die je voorbereiden op eventuele volgende fases in je leven?

Inschrijven

De deadline om je aan te melden voor het Veerstichting symposium is 1 mei 2018. Rond juli/augustus wordt de uitslag bekend. Studenten betalen slechts €60,- voor twee dagen symposium, bestaande uit: (inter)nationale sprekers, bijzondere ontmoetingen met de ‘vormgevers van de maatschappij’, ontbijt, lunch, borrel en diner. Ook je verblijf wordt eventueel geregeld in het geval je dat niet zelf kunt regelen! Neem hiervoor contact op met Sanne Steggerda (Studenten). Onze ambassadeurs organiseren als voorproefje voor het symposium en ter introductie van het thema verschillende VeereEvents in alle Nederlandse studentensteden. Klik op Veeractiviteiten voor meer informatie.

Inschrijven als student

ING