De helft van onze 500 deelnemers zijn studenten van hogescholen en universiteiten in Nederland en Vlaanderen. Als student kun je je opgeven voor het symposium door middel van een aanmeldopdracht. Daarnaast kan je ervoor kiezen om je CV in te leveren om mee te dingen voor een plek aan tafel bij ons recruitmentdiner met onze partners. De selectie voor het symposium staat geheel los van de selectie voor het recruitmentdiner. Het Veerstichting symposium is de gelegenheid om je te laten inspireren door interessante sprekers en bijzonder ontmoetingen met onze zogenoemde vormgevers van de maatschappij. Vind jij het leuk om met de leiders van vandaag te sparren over maatschappelijk vraagstukken, en wil je actief deelneemen aan de vele interactieve momenten? Geef je dan nu op voor het 40e Veerstichting symposium!

Aanmeldopdracht

Ben jij student aan de universiteit of hogeschool? Dan kan jij aanwezig zijn op het 40ste Veerstichting symposium! Om deel te nemen aan het symposium moet je een thematische opdracht inleveren. De aanmelddeadline is 15 maart 2019.
Je kan kiezen tussen de volgende opdrachten:

• Een maakbare opdracht
  • Een literaire opdracht

De opdrachten worden nagekeken door een onafhankelijke jury van hoogleraren.

De maakbare opdracht

Onder deze opdracht vallen veel verschillende uitingsvormen die allen aan het thema gerelateerd moeten zijn. De opdracht hoeft niet fysiek te worden ingeleverd. Zorg ervoor dat wij de opdracht kunnen bekijken door middel van een foto, een link of een uitwerking in tekst. De twee beste maakbare opdrachten worden tentoongesteld tijdens het symposium.
Voorbeelden:

• (Mode) ontwerp
  • (Technische)onderneming
  • (Technische) ontwerp
  • Foto
  • Korte film
  • Maquette
  • Model (wiskundig correct)
  • Muziekstuk
  • Programmeren
  • Schilderij
  • Start-up idee
  • Toneelstuk

De literaire opdracht

Onder de literaire opdracht vallen verschillende mogelijkheden om jouw blik op het thema te verwoorden. Dit mag je op je eigen manier in het Nederlands of Engels doen in maximaal 700 woorden. De twee beste literaire opdrachten mogen hun opdracht voordragen op het symposium en de beste literaire opdracht zal worden gepubliceerd in de krant Trouw.
Voorbeelden:

• Beschouwing
  • Betoog
  • Ervaring
  • Essay
  • Gedicht
  • Uiteenzetting
  • Verhaal
  • Wetenschappelijk benadering

Themaschets Inspiratie voor het thema

Inspiratie opdoen? Bekijk de essays van de winnaars van afgelopen jaren dan hier. Voor meer inspiratie kun je hier een voorbeeld essay van vorig jaar bekijken.

Inspiratie voor je aanmeldopdracht

Ben je op zoek naar een onderwerp, vraag, of rode draad voor je aanmeldopdracht? Probeer eens voor jezelf een antwoord te formuleren op een van deze vragen die gaan over ons thema ‘Grenzen aan maakbaarheid?’, en vind zo een manier om je aanmelding compleet te maken!

• In hoeverre denk jij dat de wereld om je heen maakbaar is?
  • Op welke manier heeft de technologische vooruitgang invloed op jouw leven?
  • Wanneer heb jij het gevoel dat je de wereld om je heen zo kan vormgeven zoals je zelf wil?
  • Wanneer heb jij het gevoel dat je machteloos staat in een wereld die je steeds minder kan controleren?
  • Voelt jouw toekomst maakbaar? En wat draagt hieraan bij?
  • Voel jij jezelf een wereldverbeteraar of ben jij een pessimist?
  • In hoeverre is het politieke systeem vorm te geven?
  • Welke aspecten van onze huidige maatschappij zouden moeten worden verbeterd? In hoeverre denk jij aan deze verbetering te kunnen bijdragen als individu?
  • Heb je zelf controle over de natuur, of heeft de natuur jou in zijn greep?
  • Hoe maakbaar is de informatie die wij als waarheid aannemen? Wat is je mening over bijvoorbeeld fake news, deep fake news en virtual reality?

Nog steeds geen idee waar te beginnen? Bedenk dan wat er als eerste in je hoofd opkomt als je over het woord ‘maakbaarheid’ nadenkt. Er zijn geen slechte invalshoeken!

Inschrijven

De deadline om je aan te melden voor het Veerstichting symposium is 15 maart 2019. Rond eind april wordt de uitslag bekend. Studenten betalen slechts €65,- voor 1,5 dag symposium, bestaande uit: (inter)nationale sprekers, bijzondere ontmoetingen met de ‘vormgevers van de maatschappij’, ontbijt, lunch, borrel en diner. Ook je verblijf wordt eventueel geregeld in het geval je dat niet zelf kunt regelen! Neem hiervoor contact op met Richella Stokhuyzen (Studenten). Onze ambassadeurs organiseren als voorproefje voor het symposium en ter introductie van het thema verschillende VeerEvents in alle Nederlandse studentensteden. Klik op Veeractiviteiten voor meer informatie.

Deelnemen als student

ING